onsdag 9. november 2011

Reklameanalyse av "Coca Cola"

Førsteinntrykket mitt av denne reklamen var at det er en god reklame og tiltrekkende reklame. De har brukt en  del virkemidler som fører til denne tiltrekkelsen. Den vekker interresen min og gir meg et behagelig inntrykk. Coca cola reklamerer for deres drikke. Jeg mener denne reklamen er retter til både menn og kvinner. Målgruppen vil samtidig være mer rettet mot menn, fordi bildet viser en tiltrekkende, ung og vakker kvinne. På samme måte kan den også være med på å påvirke kvinner, via at de kvinnene som kjøper cola blir eller er automatiske vakre tiltrekkende kvinner. 

Som sagt, viser bildet bildet en vakker ung kvinne som drikker cola. Denne kvinnen vil være det første øynene vil feste seg på. Det er store kontraster i bildet som vekker interesser. Det er veldig mye rødt i bildet som er en farge som er et blikkfang i seg selv. Damen på bildet er kledd i hvitt, og denne kontrasten vekker interesse slik at man ser nærmere på bildet. Overskriften er veldig enkel"drink Coca Cola", noe som viser hele poenget med reklamen som er å få folk til å drikke mer cola. 

De mørke fargene i det ene hjørnet tror jeg er med fordi brusen selv har en mørk farge, og dette må man få med selv om de har valgt å markedsføre seg selv med røde farger. Overskriften er veldig direkte, og de har brukt dette som et virkemiddel i reklamen. Reklamen appellerer til mest følelser.

Jeg synes at det er en veldig enkel og fin reklame som jeg tror kan ha mye effekt og få folk til å kjøpe mer cola. De har valgt å vise en glad og vakker dame, og dermed prøver de indirekte å vise at du blir glad hvis du drikker cola. Overskriften og bildet passer bra sammen, og det var en veldig enkel og fin reklame. 

1 kommentar: